SEJLERSKOLEN

I Kvindelig Sejlklub ønsker vi at uddanne sejlere fremfor at udstede beviser. Derfor udbyder vi ikke lynkurser, men har kun længere uddannelsesforløb med faste sejlerskolehold, hvor man sejler en fast dag hver uge. Her vil man typisk have bestået sit duelighedsbevis og førebevis efter 2-3 års sejlads.

For at komme på sejlerskolen skal du være aktivt medlem af Kvindelig Sejlklub. Pladserne bliver tildelt efter anciennitet. Jo tidligere du melder dig ind i klubben, des større chance vil du derfor have for at komme på et af holdene. Vi tilbyder et antal faste pladser på sejlerskolen om året, og derudover har vi også suppleantpladser.

Pris helsæson fast plads: 1.100 kr. for 16 undervisningsgange.
Suppleanter* betaler pr. undervisningsgang: 70 kr.

Sæsonen starter hvert år i første uge af maj og slutter ved udgangen af september med afholdelse af den praktiske prøve umiddelbart herefter.

*Suppleantplads betyder, at du har mulighed for at tilmelde dig sejlads, selvom du ikke fik en fast sejlerskoleplads. Er en af de faste sejlskoleelever syge, eller skal kan de ikke én af deres undervisningsgange pga. ferie mv., så bliver der skrevet ud til suppleanter, der kan overtage pladsen i stedet. På den måde kan man også som suppleant komme på vandet i løbet af sæsonen, hvis man er fleksibel.

Bliv medlem Opskrivning sker inden 1. marts og findes her  Se uddannelsesforløb

HVORFOR VÆLGE KVS SOM SEJLERSKOLE?

Sejlerskolens frivillige instruktører har med succes lært kvinder at sejle siden 1942.

KvS blev grundlagt for at lære kvinder at sejle i en sportsverden, hvor kvinder ikke fik lov at have kaptajnsansvar. KvS' kultur er båret af en pædagogisk tilgang og en stor tålmodighed, hvor alle får lov at prøve alt.

Et længerevarende uddannelsesforløb gør at sejladskompetencerne sidder mere på ryggraden, fordi du sejler hver uge i sæsonen fremfor at tage et lynkursus.

Vi sejler kun for sejl. Selv når vi sejler ind og ud af havn. Det giver et stort kompetenceniveau og en tryghed som sejler, at vide at man kan komme sikkert i havn selv hvis motoren fejler.

KvS er en del af Svanemøllebugten Sejlsport. I denne forening er det besluttet at holde en høj standard i undervisningen og i prøverne. Det betyder at du efter dit sejlerskoleforløb vil være en kompetent sejler. Skulle du beslutte at skifte sejlklub til en af de andre klubber i Svanemøllebugten, kan du overføre dit bevis fra KvS til den anden klub.

DUELIGHEDSBEVIS OG FØRERBEVIS

I sejlerskolen vil du blive uddannet til at kunne bestå både duelighedsbevis og førerbevis.

Et duelighedsbevis i sejlads for fritidssejlere er et bevis udstedt af Dansk Sejlunion på at du praktisk og teoretisk kan manøvrere fritidsfartøjer på forsvarlig forstand under 50 fod (15 meter). Beviset giver dig også ret til at føre speedbåde, der er under 50 fod.

Et førerbevis er et udvidet bevis, der udstedes af KvS. Et førerbevis er et bevis på, at du er kompetent som sejler til at have kaptajnansvaret på KvS klubbåde. Udover din teoretiske og praktiske sejladseksamen vil du komme igennem en række kurser som øger din viden og sejlads. Med et bestået førerbevis kan du låne KvS' klubbåde alene og med egen besætning samt deltage i kapsejler, deltage i “kom og sejl” og meget mere.

Se uddannelsesforløb

INSTRUKTØRER OG UDVALG

Her kan du lære sejlerskolens frivillige intruktører og skoleudvalg bedre at kende.

Se vores instruktører og udvalg