SEJLSIKKERT

Trygfonden og Søsportens Sikkerhedsråd har over de sidste fem år samarbejdet om kampagnen "Sejlsikkert" med det formål at øge sikkerheden på havet og dermed forebygge alvorlige ulykker og tab af liv.

Kvindelig Sejlklub deltager i SejlSikkert-kampagnen og har vores egen sikkerhedsambassadør. Der er mere end 450 sikkerhedsambassadører tilknytttet kampagnen over hele landet på tværs af forskellige klubber.

Her kan du læse om hvordan du kan øge sikkerheden ombord.

STATISTIK

Godt vejr er ikke lig med ingen fare! I årene 2009-2020:
• 70% af alle dødsfald på havet skete i middelvind på 5 m/s eller mindre!
• 21 personer omkom, selvom de bar vest
• 109 personer omkost, uden de bar vest
• 23 personer druknede i havnen

DE 5 SEJLRÅD

Derfor det vigtigt som sejler, at man følger de 5 Sejlråd:

1. Lær at sejle
  2. Hold dit grej i orden
  3. Planlæg din tur
  4. Hold en livline til land med VHF, lyd- og lyssignaler, mobiltelefon
  5. Brug vesten

ANBEFALINGER FØR DU TAGER PÅ VANDET

Tag skipperansvar! Din adfærd smitter af på din besætning.

• Hav farverigt sejlertøj på, særligt din hætte/hue. Gode råd til at blive set på vandet.
• Tjek appen "Sejlsikkert Vejrudsigter & Farvandshindringer" og en ekstra vejrapp som DMI eller WINDY
• Tjek appen "Sejlsikkert Alarm"
• Hav en powerbank med på længere ture

BRUG VESTEN!

Både svømmevesten, redningsvesten med krave og den selvoppustelige redningsvest kan holde dig flydende, men kun de med krave kan sikre, at en bevidstløs persons hoved, og luftveje, holdes over vandet.

Se mere om de forskellige typer veste, og hvordan du nemt kan tjekke, at de er i orden:

Svømmevesten
Redningsvesten med krave
Den selvoppustelige redningsvest

MAND OM BORD-KURSUS

De fleste KvS'ere er godt trænet i "Mand Over Bord"-øvelser, og ved hvordan man mest effektivt kommer hen til personen igen, hvis et besætningsmedlem skulle falde over bord. Men hvordan får man egentligt personen om bord igen?

Det satte vi fokus på i et kursus, der blev afholdt i sommeren 2021, hvor der gennem foredrag og øvelser i havnen med en SejlSikkert-instruktør blev givet tips og tricks til at få personer om bord på båden igen.

Download præsentationen fra kurset